Mijn 'visie' op een bepaalde MMO, uitleg over de game en als het meezit nog wat plaatjes en filmpjes.

Cabal Online

Door SinergyX op woensdag 28 juli 2010 11:43 - Reacties (12)
Categorie: De Games, Views: 3.459

Ik denk dat het herfst 2006 was, nog druk bezig in andere games. Iemand in een andere game vertelde mij over een nieuwe game, super actie en erg vet om te spelen. Nu hoor ik die termen bijna elke week, dus zo erg onder de indruk was ik niet. Ook de naam klonk nu niet echt interessant 'Cabal Online'.

Maargoed, zoekengine aangeslingerd en maar eens kijken wat dit is. Al vrij snel een youtube filmpje gevonden met de intro van het spel.

(dit is het orginele filmpje dat ik toen zag, grappig dat hij nog steeds op youtube staat)


Vanaf het moment dat de muziek begon, ik was verkocht. Niets voelt beter aan dan een intro met een grandioos stukje muziek, de intro in dit geval was precies mijn style. Nog voordat het mooie stukje muziek goed doorgedrongen was, wordt je platgegooit met een serie korte stukjes van moves, acties en ingame beelden.

Game geinstalleerd en draaien maar, al snel viel me op dat dit niet een 'standaard' MMO zou zijn. De classes zijn vrij simpel (6 in totaal) en 'wat' ze doen is ook vrij straight ahead. Maar de wereld, daar was alles al anders. Waar je gewend was aan grote zones, veel rennen en uitgestrekte velden, waren de 'maps' in Cabal juist bizar klein. Het leek opeens op een soort van console game met kleine speelvelden waar dan een baggervracht aan mobs waren neergezet. De camera kan enkel van 'boven' worden bekeken, geen free-cam zoals in menig MMO.

Maar wat is er dan zo speciaal aan deze game? Wat is het element dat juist al die 'non-MMO' aspecten compleet doen vervagen en je toch blijft spelen? Het spel werkt niet met een 'holy trinity' (tank, heal, dps - dit kwam deels pas veel later toen de 'tankclass' Force Shielder ook daadwerkelijk een taunt ability kreeg), werkt met mobs die zeker in dungeons rustig 20-30% HP per melee attack kunnen wegmeppen - afhankelijk van jou lvl en je class - en waar zelfs bosses de term '101-hotshot' kregen (zo'n boss heeft een ability die altijd 101% van jou HP aan damage doet - instakill), maps zeer gelimiteerd aan bewegingsvrijheid, gear is bizar 'standaard' (3 soorten in 7 gradaties).

En dan kan ik met een grote glimlach 2 dingen zeggen, skills en combo.

Nee, Cabal heeft geen variatie in skills, ondanks je skillboek uiteindelijk gevult is met 20+ skills, gebruik je maar een setje van 4-5 skills. Skills zijn ingedeeld in ranks, van novice naar (grand)master, naar completer en trancender (hoogste). Hoe hoger de rank, hoe meer damage en hoe meer AoE. Want in Cabal gaat het veel om AoE, vaak sta je tegen minimaal 5-6 mobs te meppen, hoe meer.. hoe beter.

Het is de grafische kanten van skills die mij verslaaft houden aan deze game, ik kan tot heden geen enkel game bedenken die skills zoals in Cabal zo 'anime' style mooi heeft uitgevoerd dan in Cabal. En dan niet alleen de pracht met zwaarden, de Force Archer - die met een futurisch boogje rondhuppelt) geeft het principe 'pijl en boog' een compleet nieuw niveau. Met een kleine sprong schiet je met een enorme kracht een 'pijl van energy' loeihard de grond in, welke na een paar seconde met de nodige effecten weer met diezelfde snelheid bij een mob uit de grond komt zetten. Wat een joy als je scherm gevult wordt met cijfers, damage die je met een skill even loslaat op de mobs om je heen.

Deel 2, combo's. Een extra skill die je tot je arsenaal krijgt later in het spel, de combo button. Yeey, vet stoer, gaaf, bruut, wous! Maar wat doet het? Simpel, je krijgt een balkje op je scherm te zien, welke opeens gaat oplopen.
http://pinoycabal.files.wordpress.com/2008/03/combo-bar.jpg

Op het moment dat het balkje tussen de 2 streepjes komt, moet je een skill gebruiken. Skill wordt met een iets hogere snelheid uitgevoerd en ondertussen begint de balk alweer opnieuw, tijd voor skill 2. Skill casten buiten deze balkjes wordt een 'fail' en je combo wordt afgebroken. Nu wordt na elke succesvolle cast het balkje smaller en smaller, tot je echt precies moet gaan timen. Het mooiste hiervan is dat je je 'rotatie' tot bijna 1,5x sneller kan casten, meer spam = meer damage. Een unieke uitwerking in een MMO die je speelervaring net dat stukje extra geven om alles toch uitdagend te houden.

Tijdens de launch van de game was Cabal p2p, maandelijks een euro of 11 om te mogen spelen, helaas was het spel niet populair genoeg om dit vol te kunnen houden. Vanuit de beta (bizar druk) was er een klein jaar later maar een kleine populatie over. Game-masters (de) heeft toen besloten over te stappen op het (bewezen succesvolle) free to play met item mall en al snel kwam de populatie weer op een gezond niveau. Helaas de tijd erna werd cheaten een hype, Cabal het slachtoffer. Met dit combo-systeem waren er al snel cheats die auto-combo konden, of zelfs manieren dat je 5 skills binnen 1 enkele seconde kon casten. De beveiliging werd bizar opgekrikt, gameguard, image verificatie, soft-keyboard, totdat je de 'normale' spelers meer irriteerde met deze restricties dan eigelijk cheaters buiten de deur kon houden. Gelukkig hebben ze de laatste 2 jaar hier flink aan gewerkt, nog wel met gameguard maar gelukkig weer normaal je user/pass kunnen intypen, geen bizare blokkades of verificaties. De UI heeft ook recent een rotschop gekregen en is weer een stuk fijner om mee te werken, samen met een berg van kleine handige features.

Cabal is een game met een nadruk op grinden, maar gebracht in een erg mooi jasje. Ook al is het geen grafisch wonder qua gear/wereld, de animatie/grafisch pracht van de skills maken het voor mij allemaal goed. Met mijn doel alle classes ver over de level 100 te krijgen (2 van de 6 al gehaald) ben ik nog wel een tijdje bezig met deze game :)